Lehtimainos tavoittaa tärkeitä kohderyhmiä
Lehtimainoksella tavoittaa yhä edelleen tärkeitä kohderyhmiä, jotka eivät vietä niin paljon aikaa netissä, tai jotka seuraavat oman alueen uutisia lehdistä. Kampanjat kannattaakin usein suunnitella monikanavaiseksi, jolloin yrityksen viesti on esillä monissa medioissa, myös printissä.
Lehtimainoksen laatu vaikuttaa merkittävästi mainoksen tehokkuuteen. Jos mainos ei kiinnitä huomiota tai jos tekstiä on hankala lukea, mainosrahat voivat mennä hukkaan.
Tässä blogitekstissä tarkastellaan, miksi ammattilaisen käyttäminen lehtimainoksen suunnittelussa on usein viisas valinta. Jaamme myös vinkkejä niille, jotka haluavat silti tehdä mainoksen itse.
Mitä etuja saat, kun tilaat mainoksen ammattilaiselta?
1. Asiantuntemus
Mainonnan ammattilaiset tuntevat markkinoinnin perusteet, värien psykologian ja brändin rakentamisen salat. He voivat luoda mainoksen, joka herättää kohderyhmän kiinnostuksen.
Laadukas mainos kertoo yrityksen ammattimaisuudesta ja luotettavuudesta. Siksi mainoksen suunnitteluun kannattaa panostaa.
2. Tehokkuus
Säästät aikaa ja rahaakin, kun teetät mainoksen ammattilaisella. Sen sijaan että opettelisit itse mainonnan tekniikoita ja käyttäisit työaikaasi mainoksen suunnitteluun, voit keskittyä omaan osaamiseesi ja asiakkaittesi palvelemiseen.
Jos kuitenkin haluat suunnitella mainoksen itse, kiinnitä huomiota näihin asioihin:
1. Selkeys: Pidä mainos selkeänä ja yksinkertaisena. Tärkein viesti tulisi välittyä ensi silmäyksellä.
2. Kohderyhmä: Mieti tarkkaan, kenelle mainos on suunnattu, ja räätälöi se heille sopivaksi.
3. Brändin tunnistettavuus: Huolehdi siitä, että brändisi logo, värit ja tyyli näkyvät selkeästi mainoksessa.
4. Kutsu toimintaan: Lisää mainokseen selkeä kutsu toimintaan, kuten verkkosivuston osoite tai puhelinnumero.
5. Ulkoasu: Hyödynnä visuaalisia elementtejä, kuten kuvia tai grafiikkaa, mutta varmista niiden laatu ja sopivuus aiheeseen.
6. Testaa ja kerää palautetta: Näytä mainos ystävillesi tai kollegoillesi ennen julkaisua saadaksesi arvokasta palautetta.
Omatoiminen suunnittelu voi olla hyvä vaihtoehto, jos budjetti on tiukka. Muista kuitenkin, että panostat mainoksen suunnitteluun, jotta se saavuttaa tavoitteensa tehokkaasti!
Tärkeitä käytännön seikkoja lehtimainoksen suunnittelussa
1. Mainoksen oikea koko
Suunnittele mainos juuri sen kokoisena, minkäkokoisen tilan olet sille varannut. Koot vaihtelevat jonkin verran sanomalehdittäin, joten varmista lehden mediakortista mainoksen mitat.
2. Fontti eli kirjasintyyli
Varmista, että käyttämäsi fontti on selkeä ja teksti on tarpeeksi suurikokoista. Liian pieni fontti voi vaikeuttaa tekstin lukemista ja vähentää mainoksen tehokkuutta.
Käytä eri fonttikokoja korostamaan tärkeimpiä viestejä. Otsikko voi olla suurempi kuin pääteksti, ja tärkeät sanat tai lauseet voivat olla suuremmalla tai paksunnetulla fontilla.
3. Kontrasti
Kiinnitä huomiota tekstin kontrastiin taustaan nähden. Varmista, että teksti erottuu selkeästi ja on hyvin näkyvissä. Esimerkiksi tumma teksti vaalealla taustalla tai päinvastoin parantaa luettavuutta.
Jos teet vaaleaa tekstiä tummalle pohjalle, painoteknisistä syistä fontin koon ei kannata olla kovin pieni.
4. Kuvien laatu
Kuvalehdissä kuvan tulee olla hyvinkin laadukas (vähintään 250-300ppt), mutta sanomalehdessä alhaisempi laatu riittää, (vähintään 150-200ppi).
Vaarana on, että liian huonolaatuinen kuva pikselöityy, tai jos kuvan säädöt eivät ole kohdallaan, kuva näyttää huonolta. Filteröityä kuvaa ei kannata käyttää lehtimainoksessa.
5. Kuvien väriprofiili
Painotuotteita tehdessä kuvien väriprofiiliksi tulee määritellä CMYK-profiili, yleisesti Fogra39. Isoilla sanomalehdillä on omat väriprofiilinsa, jotka voi ladata heidän sivustoiltaan mediaohjeista.
6. Tekstien vektorointi
Kun mainos on valmis, tekstit tulisi muuttaa poluiksi eli vektoroida, jotta fontti tulostuu oikein.
7. Leikkuuvarat ja -merkit
Joihinkin mainostyyppeihin tarvitsee lisätä leikkuuvaraa ja merkitä leikkaantumislinjat. Tämä ei kuitenkaan yleensä koske tavallisten sanomalehtien palstamainoksia. Leikkuuvaroihin löytyy tapauskohtaiset tiedot lehden mediaohjeista.
8. Oikea tiedostomuoto
Valmis kuvatiedotsto tulee exportat oikeassa muodossa. Tähän löytyy ohjeet lehden mediakortista.
9. Aineiston toimitus ajoissa!
Kaikilla lehdillä on tietty päivä ja kellonaika, johon mennessä mainoksesi täytyy olla heillä taitossa. Selvitä tämä hyvissä ajoin, jotta ei tule viime hetken paniikkia! Jos sattuu jokin vahinko ja myöhästyt annetusta ajasta, kannattaa soittaa toimitukseen ja kysyä vieläkö mainoksesi ehtii mukaan.
Lehtitalojen tarjoama mainossuunnittelu
Monet lehtitalot tarjoavat mainossuunnittelua, toisinaan se sisältyy myös hintaan.
Jos valitset mainoksen lehtitalon tekemänä, pyydä luonnos nähtäväksi ennen julkaisua ja tarkista että mainos on brändisi mukainen ja vastaa toiveitasi.
Jos tarvitset apua mainosten suunnittelussa, autamme mielellämme!
Meillä on vuosikymmenten kokemus mainostyöstä sekä digitaalisen että perinteisen median parissa.