Hakukoneoptimointi (SEO) on joukko strategioita ja käytäntöjä, joiden avulla parannetaan verkkosivustosi näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Googlessa, ilman maksettua mainontaa.
Tavoitteena on sijoittua korkeammalle hakutulossivuilla, mikä lisää merkittävästi sivustosi liikennettä ja näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivustolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka parantavat sivuston näkyvyyttä hakukoneissa ilman maksettuja mainoksia.
Hakukonemainonta taas tarkoittaa erikseen toteutettuja mainoksia, jotka näkyvät hakutulosten joukossa.
Esimerkiksi Donetin hakukoneoptimointipalvelu ei siis sisällä hakukonemainontaa, tarjoamme sitä palvelua erikseen.
Lue lisää tarjoamastamme Google Ads-mainonnasta.
Tutkimukset osoittavat, että suurin osa käyttäjistä tarkastelee vain ensimmäisen sivun hakutuloksia, ja harvat jaksavat selata useita sivuja. Korkea sijoitus hakutuloksissa lisää sivustosi näkyvyyttä ja houkuttelee enemmän kävijöitä.
Liikenne nettisivustolle tarkoittaa enemmän potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita juuri sinun palveluistasi.
Sivustosi tekninen kunto ja laadukas sisältö rakentavat luottamusta kävijöiden keskuudessa. Mitä laadukkaammaksi hakukone arvioi sivustosi, sitä paremmin se sijoittuu hakutuloksissa.
Avainsanat ovat niitä termejä, millä käyttäjät etsivät tietoa hakukoneista. Avainsana voi olla yksittäinen sana, useampi sana yhdessä tai pieni lause, esimerkiksi kysymys.
Hakukoneoptimoinnissa onkin tärkeää tietää, mitä hakutermejä asiakkaasi käyttävät, koska oikein asemoidut avainsanat johdattavat sivustollesi juuri niitä käyttäjiä, jotka etsivät palveluasi.
Avainsanoja valitessa on hyvä huomioida mm. hakujen ja kilpailun määrä, pitäen mielessä asiakkaiden tarpeet ja tavoitteet. Hakusanoja kannattaa siis tutkia huolella ja laatia suunnitelma niiden tehokkaasta käytöstä. Näin saadaan parhaat tulokset.
Sivuston tekninen rakenne ja suorituskyky vaikuttavat suoraan hakukoneiden sivustollesi antamiin laatupisteisiin. Teknistä optimointia on esimerkiksi sivuston nopeuden parantaminen ja mobiilioptimointi, jolloin sivustostasi tulee hakukoneiden silmissä laadukkaampi.
Sivuston koodissa tulee olla myös suoraan hakukoneiden roboteille suunnattua tietoa ja tagejä, jolloin hakukoneet ymmärtävät paremmin, mistä sivustollasi on kyse.
Hakukone pyrkii aina tarjoamaan tiedonhakijoille linkkejä, jotka parhaiten vastaavat heidän esittämiinsä kysymyksiin. Hakukoneet arvioivat siis teknisten ominaisuuksien lisäksi myös sivustosi sisällön laatua ja uskottavuutta voidakseen tarjota hyviä vastauksia hakuihin.
Hakukoneoptimoitu sisältö miellyttää sekä käyttäjiä että robotteja, jolloin sivusto sijoittuu korkeammalle hakutuloksiin. Hyvä sisältö lisää myös mahdollisuuksia saada linkityksiä muilta sivustoilta, mikä on tärkeää hakukoneiden tehdessä arviointia.
Hakukoneoptimointia voi suorittaa myös kevyesti, tehden vain joitain toimenpiteitä, joilla oletetaan olevan toivottuja vaikutuksia. Mutta jotta työ oikeasti kantaa hedelmää ja tuo luoksesi uusia asiakkaita, kehitystyö täytyy tehdä ajan kanssa, jolloin tuloksia voidaan analysoida ja tehdä optimointia datan pohjalta.
Ihanteellisinta onkin, että hakukoneoptimoinnista tulee osa jatkuvaa liiketoiminnan kehitystä ja tiedolla johtamista. Dataan perustuva sivuston suorituskyvyn kehittäminen on tärkeää etenkin yrityksille, jotka käyvät kauppaa netissä ja joiden kasvu perustuu hakukoneista saataviin asiakkuuksiin.
Optimoinnista on hyötyä, mikäli liiketoimintasi tarvitsee asiakkaita netistä. Jos tavoitat asiakkaasi tehokkaammin jossain muualla tai maineesi kiirii puskaradion kautta, silloin et välttämättä tarvitse uusia asiakkaita netistä, eikä hakukoneoptimointi ole silloin prioriteetti.
Mutta jos etsit uusia asiakkaita omien verkostojesi ulkopuolelta ja etenkin jos netissä on paljon vastaavia palveluntarjoajia, silloin erityisesti sivuston optimoinnista on hyötyä, jotta pärjäät kilpailussa. Optimointi vaikuttaa sivuston sijoittumiseen hakutuloksissa ja on tutkittu tosiasia, että mitä ylemmäksi hakutuloksissa pääset, sitä todennäköisemmin linkkiäsi klikataan.
Hakukonemainokset ja orgaaniset tulokset kilpailevat kaikki yhdessä hakutulosten kärkipaikoista. Kaiken taustalla on sama systeemi, joka mittaa sisältöjen laatua ja tarjoaa hakutuloksia.
Maksetulla mainonnalla voidaan parantaa kilpailuasemaa, ostaa tietä ylöspäin. Mutta toisinaan on niinkin, että orgaaniset linkit nousevat mainosten yläpuolelle hakutuloksissa, koska Googlen ensisijainen tavoite on aina tarjota käyttäjälle hänen hakuunsa parhaiten vastaavaa sisältöä.
Hakukoneoptimointi vaikuttaa myös mainosten näkyvyyteen. Mitä laadukkaampana Google sivustoasi pitää, sitä paremmat lähtökohdat sillä on kilpailussa. Maksettu mainonta kannattaakin ajatella lisäboostina jo muutenkin parhaaseen mahdolliseen hakukonenäkyvyyteen.